Saturday 26 April 2014

Sinopsis Les Choristes (The Chorus)

Beberapa tahun selepas Perang Dunia II , pemuzik yang kurang dikenali tetapi bermotivasi tinggi bernama Encik Mathieu ( Gérard Jugnot ) mengambil pekerjaan sebagai seorang penyelia di Fond De L' Etang , sebuah sekolah berasrama penuh untuk kanak-kanak lelaki nakal. Pengetua sekolah itu , Rachin ( Francois Berléand ), percaya dengan sistem keadilan dipanggil " Action- Reaction ," yang melibatkan pelbagai bentuk hukuman tanpa belas kasihan.

Bimbang terhadap banyak amaran dari Rachin dan beberapa guru lain Fond De L' Etang , Encik Mathieu mengalu-alukan kanak-kanak dengan kesabaran dan belas kasihan tetapi kanak-kanak bertindak balas dengan memanggil dia " Baldy " dan mempermain-mainkannya . Dengan menunjukkan sifat kebapaan dan kesabaran Encik Mathieu pantang menyerah. Dia dapat menangkap bakat kanak-kanak itu yang menyanyi sebuah lagu jahat mengenai beliau dan dia memutuskan bahawa muzik adalah persamaan antara mereka.



Filem ini membangkitkan pelbagai emosi melalui plot , jiwa watak-watak terutamanya Encik Mathieu yang penuh sifat kebapaan dan muzik yang menawan. Suara Morhange juga luar biasa mampu menguasai penonton untuk tidak terus bergerak dari skrin. Pengarah , Christophe Barratier , yang merupakan seorang ahli muzik, dan komposer muzik filem ini, menunjukkan bagaimana muzik mengisi jiwa seseorang. Muzik dalam " Les Choristes " sangat indah, ia membawa kanak-kanak lelaki bersama-sama berubah sikap, mood mereka dan bagaimana orang lain melihat mereka.

Salah satu lagu yang dimainkan dalam filem :

Rujukan :

No comments:

Post a Comment