Sunday 9 March 2014

Director's Journal : Tahapan Produksi

Minggu kedua Seni Pengarahan Filem, saya hanya mengikuti tutorialnya sahaja kerana terdapat permasalahan penukaran subjek yang saya mahu ikuti iaitu Produksi Dokumentari. Tetapi tidak mengapa, saya masih diberi rezeki untuk mengikuti subjek ini walaupun terpaksa melalui peperiksaan akhir.

Kami sempat menonton filem Forrest Gump dan diberi tugasan untuk membuat sinopsis berkenaan filem tersebut.


Saya telah memilih untuk memasuki kumpulan 'shortfilm' dan bermulalah perkenalan saya dengan ahli-ahli yang mengambil subjek berbeza seperti Produksi Televisyen dan Pengenalan Produksi dalam tutorial kami. Pengarah shortfilm telah membentangkan ideanya tentang sinopsis filem yang bakal dibuat. Tetapi ideanya telah ditolak dan kami cuba membuat penambaikan terhadap sinopsis tersebut dan mengharapkan supaya ia diterima oleh penerbit.


Di sini saya mula mempelajari tentang 'konsep' produksi iaitu berkenaan idea, karakter dan sumber kepada sesuatu yang boleh dipertontonkan, boleh dipasarkan dan boleh diedarkan.   




Tahap Produksi


No comments:

Post a Comment