Sunday 9 March 2014

Director's Journal 3 : Cyclical Model Production

Minggu ketiga, kami diingatkan supaya memahami The Cyclical Model Production yang telah diterangkan serba sedikit pada minggu pertama.


(Marcus Gillezeau, 2004)

Kali ini, kami diminta untuk membentangkan perancangan kami untuk shortfilm yang telah dibincangkan kepada pelajar yang mengambil subjek produksi di bawah kelolaan Dr.Azalan. Beberapa kumpulan awal membentangkan perancangan mereka dengan baik beserta dengan jadual shooting, bahan-bahan props dan bajet untuk projek yang akan mereka jalankan nanti. Ini sesuatu yang baru buat saya, kerana belum pernah terlibat dengan produksi seperti ini.

Saya dapat melihat perancangan kami yang kurang rapi berbanding dengan kumpulan lain memandangkan kekangan idea yang seringkali ditolak dan krew produksi yang belum tetap.

Dari sini saya dapat mengaitkan proses pre-production sangat memerlukan kerjasama dari pelbagai pihak dan pengurusan yang baik dapat membantu perjalanan proses produksi. Saya sendiri akan cuba membantu kumpulan saya memperbaiki kekangan yang ada sepanjang proses ini.

No comments:

Post a Comment