Sunday 30 March 2014

Director's Journal 5 : Production


Kali ini saya mempelajari teori mengenai shot, cut dan editing filem . Shot adalah perkara yang melibatkan framing sesuatu scene dalam proses rakaman. Pengarah kebiasaannya akan menentukan jenis angle kamera yang patut diambil untuk mendapatkan shot yang baik. Cut pula adalah proses memotong scene dalam shot yang telah dirakam. Manakala editing pula adalah proses penyuntingan yang dibuat dalam fasa akhir post-production yang akan mengumpulkan kesemua shot yang diperoleh dalam bentuk video dengan tambahan efek sekiranya diperlukan.

Disebabkan saya tidak menghadiri kuliah jadi saya berinisiatif mencari sumber maklumat berkaitan dengan tajuk yang dipelajari. Antara laman web yang saya kira dapat menjadi rujukan ialah :
1- http://www.math.grinnell.edu/~simpsone/Connections/Film/Shots/index.html
2- http://classes.yale.edu/film-analysis/htmfiles/editing.htm
3- Glosari : http://www.learner.org/interactives/cinema/editing2.html
                 : http://classes.yale.edu/film-analysis/htmfiles/editing.htm
4- http://studiouniversiti.blogspot.com/p/penerbitan-video-single-camera.html
5- http://studentsrepo.um.edu.my/642/4/CHAP3.pdf

Semasa meeting produksi kesemua kumpulan membentangkan perkembangan perjalanan projek masing-masing. Kumpulan saya akhirnya telah mendapat kata putus untuk sinopsis akhir shortfilm kami, Zahirah. Kami juga telah mendapatkan persetujuan daripada pelakon dan menyenaraikan props yang perlu disediakan. Kami bersetuju untuk mengadakan rehearsal pada hari Jumaat, 28 Mac.

Pembentangan kumpulan

No comments:

Post a Comment