Saturday 31 May 2014

Director's Journal 7: Pitching

Pitching?

Apa tu? Tak pernah dengar pun.

Pitching skrip adalah satu bentuk seni, dan walaupun ia boleh memberi tekanan, ia sesuatu yang mesti setiap penulis punyai untuk disempurnakan sebelum menghampiri eksekutif atau agen. Jadi apakah pitching sebenarnya? 

Pitching adalah kesimpulan skrip dengan penekanan kepada watak-watak utama, konflik, dan genre. Bagi pitching skrip, anda menggunakannya untuk memujuk profesional industri untuk memilih kerja (membelinya untuk pertimbangan). 

Pitch ada dua bentuk: pitch dua minit, juga dikenali sebagai teaser, dan pitch cerita, yang secara tradisinya 10 hingga 20 minit panjang, walaupun yang lebih pendek lebih baik. Anda benar-benar perlu mempunyai kedua-dua jenis pitch disediakan sebelum anda menghubungi kakitangan industri. Anda tidak pernah tahu apabila anda akan dipanggil untuk menjual cerita anda atau bagaimana anda akan diminta untuk menjualnya.




Pitch teaser
Pitch teaser adalah singkat. Secara tradisinya, anda akan mendapat tiga ayat untuk menarik perhatian pendengar ke dalam premis, genre, dan skop filem anda. Apabila membina idea Pitch ini, beri perhatian khusus kepada apa yang anda fikir mereka mungkin mendengar untuk. Penerbit mungkin mahu mengetahui butir-butir berikut:

Bagaimana filem itu mungkin dilakonkan
Berapa banyak kos pembuatan
Bagaimana mereka akan memasarkannya
Apa filem paparkan

Jika anda mengikuti permintaan mereka, ayat pertama anda adalah memperkenalkan watak-watak, ayat yang seterusnya menggambarkan konflik mereka, dan ayat terakhir meninggalkan pendengar dalam keadaan mahu lebih lagi. Konflik ini secara amnya mencadangkan genre filem itu, tetapi jika tidak, pertimbangkan merujuk kepada bahawa dalam ayat yang terakhir juga.

Sumber : http://www.dummies.com/how-to/content/preparing-to-pitch-your-screenplay-to-a-studio.html

Tambahan bahan rujukan lain berkaitan  :
About
g. Loglines, Treatments, Synopses

No comments:

Post a Comment